Перейти до основного вмісту

Впровадження технологій змішаного навчання


Стрімкий розвиток комп’ютерної техніки (КТ) визнають усі. Застосування її в усіх галузях, повсякденному житті через можливість сучасного комп’ютера зберігати, представляти та обробляти будь-яку інформацію зумовило  використання КТ в освітній діяльності.
            Зміни, які відбулися в суспільстві наприкінці ХХ століття, призвели до необхідності заміни авторитарної системи синхронного управління навчальною аудиторією асинхронним навчанням.
            Розвиток комп’ютерних мережних технологій став однією з перспективних платформ для розвитку сучасної системи дистанційної освіти, електронного навчання (e-learning), мобільного навчання (m-learning), які ефективно використовуються для різноманітних форм навчання.
             В зв’язку з розвитком e-learning визначився новий напрям – змішане навчання (ЗН) (blended learning). Відповідно до цього в усьому світі відбувається стрімкий розвиток індустрії зі створення програмних комплексів e-learning різної спрямованості, в тому числі систем доставки контенту, організації та управління навчанням – LMS (Learning Management Systems), які об’єднують у собі інструменти адміністрування, комунікацій, оцінки знань, розробки навчальних курсів.
            У зв’язку з цим дистанційне навчання почало рухатися в новому напрямі, в якому:
1.      E-learning є значно поширенішим і вагомішим, ніж дистанційне навчання.
2.      Дистанційне навчання перемістилося на робоче місце.
3.      Широкого використання набуло blended learning.
4.      Е-learning стало менш орієнтованим на курс лекцій і більш орієнтованим на одержання конкретних знань.
5.      Е-learning стало більш адаптованим до різних рівнів навчання.
6.      Традиційні технології відійшли на другий план.
            Змішане навчання можна здійснювати за наступними моделями:

ПЕРША МОДЕЛЬ

1.      Навчання здійснюється за такою схемою:
ДН → очне навчання → самостійне вивчення на основі інформаційно-телекомунікаційних технологій (ІТКТ)
·                 ДН (формування базових знань під час вивчення теоретичного матеріалу);
·                 очне навчання (детальний розгляд теми, обговорення та дискусія з даної теми)
·               самостійне вивчення (виконання завдань на базі вивченого навчального матеріалу, спілкування засобами ІТКТ).

ДРУГА МОДЕЛЬ

2.      Тренінг в навчальній аудиторії → самостійне вивчення на основі ІТКТ → очне навчання
Розглянемо відповідні складові:
1.     Під час проведення тренінгу в навчальній аудиторії здійснюється відпрацювання певних ситуацій, які використовуються викладачем або виконуються практичні завдання, семінари, ділові ігри та ін.;
2.     Подальше навчання здійснюється самостійно в режимі он-лайн на більш високому та широкому обсязі навчального матеріалу, виконанні практичних завдань, а також здійснюється спілкування з учителем.
У наведених схемах змішаного навчання здійснюється поєднання самостійного та аудиторного  навчання , що дає можливість кожному проявити себе відповідно до тих можливостей, якими він володіє.
         Змішаний курс за обсягом навчального матеріалу значно більший у порівнянні з обсягом навчального матеріалу за традиційною формою навчання. Кожний учень  має можливість навчатися за власною траєкторією, у будь-який зручний час. Використання електронних навчальних курсів сприяє зменшенню прогалин у знаннях, можливість одержувати додаткову інформацію для підвищення свого фахового рівня, відпрацювання пропущених занять та ін.
         Головною перевагою другої моделі здійснення змішаного навчання є можливість практичного виконання або відпрацювання практичних ситуацій , здійснення повторення та узагальнення навчального матеріалу, спілкування з колегами після завершення навчання. У випадку, коли після завершення навчання виникають певні труднощі, кожний має змогу одержати додаткову консультацію у вчителя.
        Змішане навчання становить модель успішного навчання, метою якого є одержання знань з використанням консультування за допомогою електронної пошти, дискусії у форумах, блогах, у процесі вивчення Веб-курсів, електронних книг та ін.
        ЗН сприяє розвитку комунікативного спілкування, інформаційної культури, стимулює кожного до дії, одержання найкращого результату, просування до мети та активізації пізнавальної діяльності.
         Такі інструменти ЗН, як діагностика, оцінка та зворотний зв’язок, приклади кращих розв’язків тієї чи іншої проблеми дають можливість спрямувати роботу тих, хто навчається, у потрібне русло, одержати відповідні напрацювання, змоделювати необхідні дії, ситуації.
          Зростання обсягу інформації, конкуренції спонукає до змін форм традиційного навчання та їхнього розвитку, зростає роль і місце неформального навчання, відповідно до цього змінюються методики навчання. При цьому, як і в традиційній системі навчання використовуються: книги, методичні розробки, робочі напрацювання, конференції, документи, слайди презентацій. У розвитку електронного навчання використовуються: веб-технології, інтерактивні електронні курси, блоги, підкастінги, чати, форуми та ін.
        Виділимо переваги ЗН:
-    масштабування; дає змогу значно збільшити аудиторію учасників навчального процесу за допомогою електронного навчання;
-    швидкість; одночасно можна вчити багатьох людей на тому матеріалі, який було розроблено для одного слухача;
-    колективність; забезпечується за рахунок різноманітності типів контенту;
-    продуктивність; забезпечується можливістю навчання у будь-який час, з будь-якого місця.
Змішаний характер навчання включає комбінацію різноманітних форм і систем навчання.
1.  Аудиторне навчання
2.  Інтерактивне навчання – навчання в мережі (e-learning), яке здійснюється за допомогою інструментального середовища (електронний навчальний курс, віртуальні класи та лабораторії, конференцзв'язок, індивідуальне консультування за допомогою електронної пошти, дискусійні форуми, чати, блоги).
3.  Навчання з підтримкою різних засобів – розробленних нових навчальних матеріалів (Web-сайти, Web-лекції, Web-книги, відеоматеріали та ін.)
      Усе вище розглянуте зумовило зміну методики навчання та потребує вирішення наступних питань:
·         відповідне технічне обладнання навчального закладу;
·         кадрове забезпечення для створення та підтримки роботи сайта;
·         забезпечення безпеки роботи в мережі;
·         організація доступу всіх до робочих місць;
·         зміни в розкладі занять;
·         навчання учителів-предметників;
·         періодичне оновлення матеріалів;
·         інформаційна культура всіх учасників навчального процесу.
        Використання комп’ютерів у навчальному процесі надало можливість впроваджувати нові форми роботи, які були неможливі за умови використання традиційних методик.
         Створення навчальних посібників на гіпертекстовій основі, мультимедійних документів, енциклопедій, можливість організації навчання в телекомунікаційних мережах, інтерактивних навчальних програм, тренажерів, використання яких повністю змінює навчальний процес.
        Змішане навчання поєднує в собі ефективність та оперативність електронних форм навчання із соціальними системами загального навчання. У змішаній формі навчання також відбувається комбінація двох зовсім різних форм навчання, які, поєднуючись, утворюють одне ціле. Курс ЗН формується з традиційних форм навчання: очне навчання та e-learning, причому з цих двох форм навчання вибирається лише позитивний досвід.
       Здійснення змішаної форми навчання відбувається під керівництвом учителя.
       В основу blended learning покладено концепцію дидактичного усвідомлення поєднання технологій навчання за класно-урочною системою та технологій віртуального або online-навчання, що базується на новітніх інформаційних та телекомунікаційних технологіях.
       Важливим аспектом ЗН є підготовка до занять, аналіз результатів проведених занять, що гарантує передачу знань, якість їхнього засвоєння.
       Виділимо переваги та особливості технологій ЗН:
·         створення моделі навчального процесу, за результатами навчання з кожної дисципліни;
·         розробка індивідуальної траєкторії кожним, хто навчається;
·         асинхронний режим роботи;
·         розробка та впровадження продуктивних методів навчання (“кейс” – технології, проектний метод, дослідницькі методи, тестові технології, навчання в малих групах, ділові ігри та навчання у телекомунікаційних проєктах та ін.);
·         здійснення системи контролю та самоконтролю, вихідного та підсумкового контролю знань;
·         дидактичне забезпечення навчання в електронному вигляді, що створює базу для самостійного відпрацювання матеріалу;
·         узгодження аудиторних практичних завдань з online тренінгами, взаємодіями у мережі (форуми, консультації, чати, блоги).
Змішане навчання (blended learning) дозволяє використовувати накопичений позитивний досвід здійснення класичного навчання, доповнюючи його сучасними технологічними інноваціями.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Завдання і розв'язки ІІ етапу олімпіади з математики 2019 р.

Другий етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики м. Тернопіль . 3 листопада 201 9 року Завдання. 6 клас 1.      Підберіть замість літер А, Б, В, Г, Д, Е цифри 1, 2, 3, 4, 5, 6 таким чином, щоб утворилася правильна рівність : Тут різним буквам мають відповідати різні цифри. Достатньо знайти одну відповідь.     2.      Сашко, Борис і Василь збирали гриби. Борис знайшов грибів на 20%  більше, ніж Сашко, але на 20% менше, ніж Василь. На скільки відсотків більше грибів знайшов Василь, ніж Сашко? 3.      Вік старого Чарівника записується числом із різними цифрами. Про це число відомо, що: 1) перша цифра більша за останню в 4 рази; 2) якщо першу та останню цифри закреслити, то дістанемо двоцифрове число, яке при сумі цифр 13 є найбільшим. Скільки років старому Чарівнику?  4.      У кожній клітинці дошки 4 × 4 є лампи. Дві лампи на цій дошці називають сусідніми, якщо вони розташовані в клітинках зі спільною стор

Другий етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики

Другий етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики м. Тернопіль . 4 листопада 201 7 року Завдання Розв'язки Результати

Шевченко і математика

Урок алгебри у 8 класі.  учитель математики ТЛ № 21 –СМШ ім. І Герети  Пампушко Г.П. Тема.  Тотожні перетворення виразів, які містять квадратні корені .