Перейти до основного вмісту

Про організоване завершення 2020-2021 навчального року

 

М Е Т О Д И Ч Н І   Р Е К О М Е Н Д А Ц І Ї

 

Згідно із Законом України «Про повну загальну середню освіту», навчальний рік у школах завершується не пізніше 1 липня. Водночас структуру і тривалість навчальних року, тижня, дня, а також занять, відпочинку між ними, форми організації освітнього процесу визначає педагогічна рада. Освітній процес у закладах загальної середньої освіти організовують у межах навчального року, що розпочинається у День знань — 1 вересня, триває не менше 175 навчальних днів і закінчується не пізніше 1 липня наступного року. Структуру і тривалість навчального року визначає педагогічна рада закладу освіти (ч. 3‑4 ст. 10 Закону «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 № 463-IX). Вихідні дні та державні свята — це не навчальні дні, тож їх не враховують під час формування структури навчального року.

У 2020/2021 навчальному році вивчення математики у закладах загальної середньої освіти здійснювалось за програмами:

5 - 9 класи закладів загальної середньої освіти

·     Типова освітня програма закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня (Наказ Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 № 405).

·     «Математика. Навчальна програма для учнів 5–9 класів загальноосвітніх навчальних закладів» (авт. Бурда М.І., Мальований Ю.І., Нелін Є.П., Номіровський Д.А., Паньков А.В., Тарасенкова Н.А., Чемерис М.В., Якір М.С.), яка затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07 червня 2017 року № 804 .

8-9 класи з поглибленим вивченням математики

·      «Навчальна програма поглибленого вивчення математики у 8-9 класах загальноосвітніх навчальних закладів».2016р. (авт. Бурда М.І., Городній М.Ф., Номіровський Д.А., Паньков А.В., Тарасенкова Н.А., Чемерис М.В., Швець В.О., Якір М.С.).

10-11 класи закладів загальної середньої освіти

·     Типова освітня програма закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня (Наказ Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 № 408).

·     Навчальні програми (затверджено Наказом Міністерства освіти і науки № 1407 від 23 жовтня 2017 року).

ü Навчальна програма з математики (Алгебра і початки аналізу та геометрія) для учнів 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Рівень стандарту.

ü Навчальна програма з математики для учнів 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Профільний рівень.

ü Навчальна програма з математики для учнів 10-11 класів (початок вивчення на поглибленому рівні з 8 класу) загальноосвітніх навчальних закладів. Профільний рівень

Наголошуємо, що навчальна програма, згідно затверджених календарно-тематичних  планів на 2020/2021 рік,  повинна бути виконана в повному обсязі. Під час проведення уроків підсумкового повторення, узагальнення та систематизації знань з математики просимо звернути увагу на досягнення учнями очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності, прописаних у навчальних програмах.

ДЛЯ ОРГАНІЗОВАНОГО ЗАВЕРШЕННЯ НАВЧАННЯ ТА  ПРОВЕДЕНННЯ ОЦІНЮВАННЯ

Дотримуватись рекомендацій МОН України щодо організованого завершення 2020/2021 навчального року:

Лист МОН від 27.04.2021 р. № 1/9-218 «Про завершення 2020/2021 навчального року»;

Наказ МОН від 3 березня 2021 року №273 «Про звільнення у 2020/2021 навчальному році від державної підсумкової атестації» .

Рекомендуємо:

·        Скорегувати  до завершення навчального року, зокрема в останні два тижні,  кількість та обсяг завдань самостійних  і контрольних робіт  з урахуванням принципу здоров’язбереження, запобігаючи емоційному, ментальному та фізичному перевантаженню учнів.

·        Забезпечити всім учням доступ до навчальних матеріалів, завдань перевірних, зокрема підсумкових, робіт за допомогою різних засобів обміну інформацією.

·        Організувати дистанційні індивідуальні консультації для учнів, які хворіють або перебувають на самоізоляції та потребують допомоги у засвоєнні навчальної інформації. Рекомендуємо використовувати методи змішаного навчання, стимулювати учнів до самостійного опрацювання навчального матеріалу з організацією  перевірки його засвоєння. У разі виявлення прогалин у вивченому матеріалі, своєчасно реагувати та надавати допомогу в опануванні знань.  

·         Узгодити графік перевірних (дистанційних за потреби) робіт та усних опитувань, зокрема підсумкових контрольних робіт, з метою уникнення перевантаження учнів і раціонального використання часу.

·        Провести підсумкове річне оцінювання навчальних досягнень учнів, враховуючи результати семестрового оцінювання.

·        Завершити навчальний рік відповідно до структури, визначеної ЗЗСО на початку навчального року, з урахуванням виконання календарно-тематичних планів.

Основними видами оцінювання з математики є поточне, тематичне, семестрове, річне оцінювання та підсумкова державна атестація. 

Під час проведення оцінювання просимо дотримуватись нормативних документів:

      Закон України “Про повну загальну середню освіту” (стаття 17)

      Порядок переведення учнів (вихованців) ЗЗСО  до наступного класу, затверджений наказом МОН України 14.07.2015 № 762 (у редакції Наказу МОН України від 08.05.2019 № 621, від 1 березня 2021 року №268), зареєстрований в Мінюсті України  30.07.2015  за №924/27369;

      Наказ МОН України від 13.04.2011 року № 329 «Про затвердження Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти»;

      Наказ МОН України від 21.08.2013 року «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти»;

      Лист МОН України від 27.12.2000 року № 1/9 – 529 «Орієнтовні вимоги до виконання письмових робіт і перевірки зошитів з природничо-математичних дисциплін у 5-11 класах»;

      Додаток до Листа МОН України від 11.08.2020 № 1/9-430 «Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році»;

      Наказ МОН України від 03.06.2008 № 496 «Інструкція з ведення класного журналу 5-11(12)-х загальноосвітніх навчальних закладів», від 10.05.2011 № 423 «Про затвердження єдиних зразків обов’язкової ділової документації у загальноосвітніх навчальних закладах усіх типів і форм власності» (Класний журнал для V-XI класів (додаток 2, на 29 арк.);

      Лист МОН України від 30.09.2016 року № 1/9-514 «Про особливості викладання математики (рівень стандарту) в 10/11 класах загальноосвітніх навчальних закладів ;

      Лист МОН України від 29.10.2007 року № 1/9-651 «Про обсяг і характер домашніх завдань учнів загальноосвітніх навчальних закладів».

Тематична оцінка виставляється на основі поточного оцінювання, враховуючи всі види навчальної діяльності, що підлягали оцінюванню протягом вивчення теми. Тематична оцінка виставляється до класного журналу в колонку з надписом Тематична без дати. Тематична оцінка не підлягає коригуванню.

Під час виставлення тематичної оцінки результати перевірки робочих зошитів не враховуються. Ця норма визначена листом МОН України від 14.06.2019 року №1/11-5966. Однак,  рекомендуємо врахувати оцінку за ведення зошита під час виставлення семестрової оцінки. Оцінювання робочого зошита учня формується із врахування оцінок за всі види письмових робіт, виконаних у зошиті, включає якість виконаної роботи, її обсяг, правильність та повноту відповідей. Уміння здійснювати записи, виконувати  покрокові розв’язування, наводити аргументи на підтвердження математичних фактів забезпечує строгість та точність, конкретність та логічність міркувань, зв'язок письмового та усного мовлення, виховує охайність, що  загалом є важливими складовими математичної грамотності. Наголошуємо, що оцінка за ведення зошитів виставляється у класний журнал наприкінці кожного місяця у колонку без зазначення дати та з надписом «зошит». У разі відсутності учня на уроках на протязі місяця рекомендуємо  в колонці за ведення зошита зазначати н/о (нема оцінки)  (витяг  з Листа МОН України від 11.08.2020 № 1/9- 430).

Звертаємо увагу, що семестрове оцінювання здійснюється на підставі тематичних оцінок. При цьому враховується динаміка особистих навчальних досягнень учня(учениці) з предмета протягом семестру, важливість теми, тривалість її вивчення, складність змісту тощо. Приміром, протягом семестру учень отримав такі тематичні оцінки: 6, 9, 10, 11, 11. Учитель може вивести семестрову оцінку 10, засвідчивши високий рівень знань учня, оскільки очевидно, що учень послідовно підвищував рівень знань з навчального предмета.

Якщо ж тематичні оцінки учня 6, 10, 11, 11, 9, де 9 — оцінка за семестрову контрольну роботу, то учитель має право виставити семестрову оцінку 9, яка характеризує достатній рівень знань учня.

Оцінки за семестр необхідно: виставити не пізніше, як за три дні до закінчення семестру та довести до відома учня та його батьків. У пункті 3.2 розділу 3 Інструкції з ведення класного журналу учнів 5-11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 03.06.2008 № 496, визначено, що семестрова оцінка може підлягати корегуванню. Скореговану семестрову оцінку виставляють без дати у колонку з надписом «Скорегована» поруч із колонкою «І семестр або ІІ семестр». Колонки для виставлення скорегованих оцінок відводять навіть за відсутності учнів, які виявили бажання їх корегувати.

Ознайомившись із оцінками за семестр, батьки вправі:

·        виявити бажання підвищити результат оцінювання

·        опротестувати оцінку.

Якщо аргументи вчителя щодо оцінки знань учня не влаштовують батьків, то у триденний строк вони можуть письмово звернутися до директора школи про повторне оцінювання, чітко окресливши причину. Скорегованою оцінкою, відповідно до документів, є оцінка, яка була підвищена, у випадку надходження відповідної заяви керівнику закладу освіти та складанням перед комісією письмової роботи із предмету, оцінку за який учень бажає підвищити.

Також коригуванню підлягає оцінювання, якщо учень був не атестований у зв’язку з тривалою відсутністю у школі за станом здоров’я чи з інших поважних причин, що підтверджено відповідними документами.

У випадку не атестації учня (учениці) за підсумками двох семестрів у колонку Річна робиться запис н/а (не атестований (а)).

Підвищення семестрової оцінки учнями:

9-их класів – не дає їм право на отримання свідоцтва з відзнакою;

10-11(12)-х класів – не дає права бути претендентом на нагородження золотою «За особливі успіхи у навчанні» та срібною «За успіхи у навчанні» медалями.

Річне оцінювання здійснюється  на підставі семестрових та скоригованих семестрових оцінок. Річна оцінка не обовязково є  середнім арифметичним від оцінок за І та ІІ семестри. Річне оцінювання здійснюється не пізніше 6 робочих днів після завершення II семестру. При виставленні враховується динаміка особистих навчальних досягнень з предмета протягом року, важливість тем, що вивчались у І та ІІ семестрах, тривалість їх вивчення та складність змісту,  рівень узагальнення та уміння застосовувати знання. Річна оцінка може підлягати коригуванню (Наказ МОН від 08.05.2019 р. № 621).

У випадках, пов'язаних з вибуттям учня (вихованця) із закладу загальної середньої освіти (виїзд за кордон тощо), дозволяється проводити семестрове та річне оцінювання достроково, у тому числі в екстернатній формі здобуття загальної середньої освіти.

При проведенні семестрового та річного оцінювання з математики (рівень стандарту) в 10 та 11 класах закладів загальної середньої освіти області  рекомендуємо дотримуватись  листа Міністерства освіти і науки України  від 30.09.2016 року № 1/9-514 «Про особливості викладання математики (рівень стандарту) в 10-11 класах загальноосвітніх навальних закладів». Семестрова оцінка з математики виводиться як середнє арифметичне семестрових оцінок з двох математичних курсів (алгебри і початків аналізу та геометрії) за правилами округлення до цілого числа. Семестрова оцінка з математики виставляється без дати до класного журналу на сторінку з алгебри і початків аналізу в стовпчик з надписом «І семестр. Математика», «ІІ семестр. Математика» та на сторінку зведеного обліку. Підлягає коригуванню семестрова оцінка з математики. Коригована семестрова оцінка з математики виводиться як середнє арифметичне скоригованих семестрових оцінок з двох математичних курсів (алгебри і початків аналізу та геометрії) та здійснюється округлення до цілого числа. У класному журналі на сторінці алгебри та початків аналізу виставляється коригована семестрова оцінка з математики в колонку з надписом скоригована.

Річна оцінка з математики виставляється на сторінку з алгебри і початків аналізу в стовпчик з надписом «Річна. Математика». На сторінку зведеного обліку навчальних досягнень учнів річна оцінка з математики виставляється у стовпчик «Математика».

Виставлення оцінок з державної підсумкової атестації у класному журналі здійснюється у колонку з надписом ДПА без зазначення дати.

За бажанням випускників закладів загальної середньої освіти як державна підсумкова атестація можуть бути зараховані результати зовнішнього незалежного оцінювання, про що видається відповідний наказ керівника навчального закладу. У такому випадку результати ЗНО з предмета виставляють до журналу в колонку з надписом «ДПА».

Випускникам, яких звільнено від проходження державної підсумкової атестації, робиться запис «зв» (звільнений (а))

Учням, яким оцінка з державної підсумкової атестації переглядалася апеляційною комісією, за її результатами виставляється оцінка в колонку з надписом «Апеляційна» без дати.

Слід зазначити, що відповідно до статті 17 Закону України «Про повну загальну середню освіту» у разі відсутності результатів річного оцінювання та/або державної підсумкової атестації після завершення навчання за освітньою програмою закладу освіти учень має право до початку нового навчального року пройти річне оцінювання та/або державну підсумкову атестацію.

Наголошуємо, що оцінка учня/учениці є конфіденційною інформацією. Тому для оприлюднення даних про навчальні досягнення кожного учня необхідна письмова згода батьків.

Нагадуємо, у 2020/2021 навчальному році підсумкове оцінювання результатів навчання учнів можна проводити дистанційно. Про це йдеться у листі МОН щодо завершення 2020/2021 навчального року.

Оцінювання результатів навчання здобувачів освіти, зокрема підсумкове, може відбуватися (за потреби) з використанням технологій дистанційного навчання.

Привертаємо увагу, що наказ МОН від 1 березня 2021 року №268, вносить зміни до Порядку переведення учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти до наступного класу. Відповідно до змін, що набрали чинності 27 квітня 2021 року, учні 9-х класів, які завершили здобуття базової середньої освіти, переводяться до 10-го класу цього самого закладу чи випускаються із закладу (за власною заявою у разі повноліття чи заявою одного з батьків, інших законних представників).

Учні 9-х класів, які завершили здобуття базової середньої освіти (незалежно від форми здобуття) та переводяться на наступний рік навчання чи випускаються із закладу, отримують свідоцтво про базову середню освіту. Учні, які за результатами річного оцінювання з усіх предметів, які вони вивчали у 9-му класі, мають результати навчання високого рівня (10, 11, 12 балів), отримують свідоцтво про базову середню освіту з відзнакою.

ЩОДО ДПА/ЗНО З МАТЕМАТИКИ

Відповідно до Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) (щодо окремих питань завершення 2020/2021 навчального року)», здобувачі освіти, які завершують здобуття повної загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році, звільняються від проходження державної підсумкової атестації. Водночас вони зберігають за собою право пройти її за власним бажанням.

Привертаємо увагу до того, що законодавством не передбачено вибіркове звільнення від проходження ДПА (незалежно від її форми) з якогось одного чи кількох предметів. Так само закон не звільняє від проходження ЗНО здобувачів освіти, які планують вступати до закладів вищої освіти у 2021 році.

За бажанням пройти ДПА у закладі освіти (не у формі ЗНО) мають право зокрема:

·         громадяни України, які завершили навчання й отримали документ про відповідний рівень загальної середньої освіти за кордоном;

·         здобувачі освіти, які здобувають загальну середню освіту за вечірньою, заочною, сімейною (домашньою) формами;

·         здобувачі, які перебувають в установах виконання покарань і слідчих ізоляторах;

·         здобувачі, які проживають на тимчасово окупованій території України, на території проведення Операції об’єднаних сил (на період її проведення);

·         здобувачі, які через поважні причини не брали участі в основній сесії ЗНО та були допущені до проходження додаткової сесії ЗНО, але не змогли через поважні причини взяти участь у ній.

Повний перелік категорій здобувачів освіти, які мають право за бажанням пройти ДПА у закладі освіти, визначено у пунктах 6-12, 14-16, 18 розділу ІІ Порядку проведення державної підсумкової атестації (Наказ МОН України від 07.12.2018 № 1369). 

Здобувачі освіти, які претендують на нагородження Золотою або Срібною медалями та звільнені від проходження ДПА законом, мають право на отримання таких медалей без проходження ДПА.

Відповідно до наказу МОН від 3 березня 2021 року №273, у 2020/2021 навчальному році від проходження ДПА звільнено учнів 9-х класів. У відповідних документах про освіту робиться запис "звільнений(а)", у класних журналах на сторінці алгебри у колонку з надписом ДПА: «зв.»

Здобувачам освіти, які не виявили бажання проходити ДПА, свідоцтва про здобуття повної загальної середньої освіти мають бути видані не раніше дати видачі відповідного свідоцтва, зазначеної у ньому.

Здобувачам освіти, які виявили бажання проходити ДПА, свідоцтва про здобуття повної загальної середньої освіти видаються після проведення ДПА та відображення її результатів у додатку до свідоцтва, але в будь-якому випадку не раніше дати видачі відповідного свідоцтва, зазначеної у ньому.

Дата видачі додатка до свідоцтва про здобуття повної загальної середньої освіти не має обов'язково співпадати з датою видачі самого свідоцтва, водночас додаток не може бути виданий раніше, ніж свідоцтво.

ЩОДО ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ РОКУ МАТЕМАТИЧНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ

Згідно Указу Президента України від 30.01.2020 № 31/2020 навчальний 2020/2021 рік було оголошено Роком математичної освіти в Україні.

Кабінетом Міністрів України видано Розпорядження (від 25 червня 2020 р. N 630-р) «Про затвердження плану заходів щодо проведення Року математичної освіти в Україні у 2020/21 навчальному році». Нагадуємо, що відповідно до Наказу Управління освіти і науки Тернопільської обласної державної адміністрації від 22.07.2020 року № 107/01-07  закладам загальної середньої освіти до 10 вересня 2021 року необхідно підготувати інформацію про стан виконання заходів для узагальнення та підбиття підсумків проведення Року математичної освіти в області.

 

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Завдання і розв'язки ІІ етапу олімпіади з математики 2019 р.

Другий етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики м. Тернопіль . 3 листопада 201 9 року Завдання. 6 клас 1.      Підберіть замість літер А, Б, В, Г, Д, Е цифри 1, 2, 3, 4, 5, 6 таким чином, щоб утворилася правильна рівність : Тут різним буквам мають відповідати різні цифри. Достатньо знайти одну відповідь.     2.      Сашко, Борис і Василь збирали гриби. Борис знайшов грибів на 20%  більше, ніж Сашко, але на 20% менше, ніж Василь. На скільки відсотків більше грибів знайшов Василь, ніж Сашко? 3.      Вік старого Чарівника записується числом із різними цифрами. Про це число відомо, що: 1) перша цифра більша за останню в 4 рази; 2) якщо першу та останню цифри закреслити, то дістанемо двоцифрове число, яке при сумі цифр 13 є найбільшим. Скільки років старому Чарівнику?  4.      У кожній клітинці дошки 4 × 4 є лампи. Дві лампи на цій дошці називають сусідніми, якщо вони розташовані в клітинках зі спільною стор

Другий етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики

Другий етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики м. Тернопіль . 4 листопада 201 7 року Завдання Розв'язки Результати

Шевченко і математика

Урок алгебри у 8 класі.  учитель математики ТЛ № 21 –СМШ ім. І Герети  Пампушко Г.П. Тема.  Тотожні перетворення виразів, які містять квадратні корені .