Довгий час терміни «міжпредметні зв’язки» та «інтеграція навчального матеріалу» вживалися як синоніми. Проте згодом намітилася їх диференціація: «у тих випадках, коли один предмет є основним, а відомості з іншого викладаються лише в допоміжній ролі з метою повторення, прискорення процесу навчання чи закріплення знань, умінь і навичок є підстава говорити про міжпредметні зв’язки. Інтеграція – це створення нового цілого на основі виявлення однотипних елементів і частин у кількох раніше різних одиницях, пристосування їх у раніше неіснуючий моноліт особливої якості.
Аналіз сучасних вимог до процесу навчання,
вивчення педагогічної та методичної літератури з даного питання свідчить про
існування певних проблем щодо реалізації міжпредметних зв’язків фізики і
математики у школі.
Проблема інтеграції фізики і математики є
надзвичайно важливою, адже математична підготовка школярів певною мірою впливає
на рівень знань із фізики, оскільки:
- вивчення окремих питань шкільного курсу
фізики вимагає застосування складних математичних виразів;
- існує необхідність аналізу функціональної
залежності між фізичними величинами;
- для розкриття динаміки фізичних явищ і
встановлення причинно-наслідкових зв'язків важливо розуміти поняття функції;
- поняття похідної дає змогу кількісно
оцінити швидкість зміни фізичних явищ і процесів у часі та просторі;
- вміння обчислювати інтеграл дає
можливість визначити роботу змінної сили, потужність у колі змінного струму.
У відкритому громадському просторі
OPEN SPASE 22 жовтня 2025 року для учителів математики та фізики був проведений семінар «Формування
інтегрованого простору на уроках фізико-математичного циклу» для підвищення
предметно-методичної, інноваційної, інформаційно- цифрової компетентностей
педагогів.
Спікерами заходу були Соловей Оксана Михайлівна,
консультант ТКМЦНОІМ та Луцик Світлана
Леонідівна, учителька фізики та математики ТЗОШ І-ІІІ ступенів № 24. Учасники
розглянули та обговорили рівні та ключові аспекти інтеграції, виконали
практичні завдання в групах на визначення математичної складової інтеграції ,
окреслили напрямки формування інтегрованого простору та його переваги .
Методичні рекомендації щодо формування
інтегрованого середовища:
-
визначити цілепокладання формування інтегрованого середовища
-
вибрати форми інтеграції (інтегровані уроки, інтегровані курси, проєкти)
-
створити відповідний навчальний контент
-
скласти план роботи та встановити часові рамки
-
організувати умови для взаємодії
між учасниками освітнього процесу
-
використовувати сучасні технології, цифрові ресурси, інтегровані
середовища (IDE)
-
проводити моніторинг та аналіз
результатів, вносити корективи в подальшу діяльність
Коментарі
Дописати коментар